Aktuell im topKino

EIN TAG OHNE FRAUEN

Pamela Hogan US/IS, 2024
71 min., OmdU
Als 90 Prozent der isländischen Frauen an einem Herbstmorgen im Jahr 1975 ihre Arbeit niederlegten und ihre Häuser verließen, weil sie sich weigerten zu arbeiten, zu kochen oder sich um die Kinder zu kümmern, brachten sie ihr Land zum Stillstand und katapultierten Island zum „besten Ort der Welt, um eine Frau zu sein“.
Zum ersten Mal von den Frauen selbst erzählt und mit spielerischen Animationen versehen, ist EIN TAG OHNE FRAUEN subversiv und unerwartet lustig.

NOCH LANGE KEINE LIPIZZANER

Olga Kosanović AT, 2025
92 min., OmeU
„Die Macht geht vom Volk aus“, das steht in der österreichischen Verfassung – doch wer ist das Volk, wenn in Wien mittlerweile über ein Drittel der Bevölkerung nicht wahlberechtigt ist? Mit spielerischer Leichtigkeit, Humor und mithilfe vieler Expert*innen lernen wir das Staatsbürgerschaftssystem in Österreich kennen, seine Abgründe, Absurditäten und Tücken. Da stellt sich die Frage: „Wie österreichisch bist du?“

WENN DU ANGST HAST NIMMST DU DEIN HERZ IN DEN MUND UND LÄCHELST

Marie Luise Lehner AT, 2025
87 min., OmeU
Anna ist neu in der Klasse in der Nobelschule im ersten Wiener Gemeindebezirk. Sie kommt aus Floridsdorf, die Schüler*innen in der Klasse aus anderen Einkommensschichten. Annas Mama Isolde ist gehörlos. Und Annas Ralph-Lauren-Pulli ist fake. Echt ist dafür ihre neue Freundin Mara und ganz real ist auch der gemeinsame Erkenntnisgewinn: Für Scham gibt’s im Leben keinen Platz.

Marie Luise Lehner’s debut film, multiple award-winner at the Berlinale and the Diagonale, tells the story of Anna and her deaf mother Isolde, and explores what it means to transform shame about one’s background into pride — a tale of affection, care, and solidarity.


BLUM

Jasmila Zbanic BA, 2024
75 min., OmdU
Die Art, wie Blum dachte und arbeitete, wirkt heute fast wie Science-Fiction: Nach dem Zweiten Weltkrieg gründete der Unternehmer Emerik Blum in dem verwüsteten, ländlichen Bosnien und Herzegowina, einem Land mit hoher Analphabetenrate, das erfolgreiche globale Unternehmen „Energoinvest“, das weltweit operierte und Milliardengewinne erzielte. Indem er die besondere Position Jugoslawiens zwischen Ost und West, Sozialismus und Kapitalismus nutzte, entwickelte das Unternehmen ein weltweit einzigartiges Geschäftsmodell, das auf der Mitbestimmung der Arbeiter in der Unternehmensführung und Gewinnverteilung basierte ...

this human world: CONCERTO FOR THE OTHER HANDS

Ernesto González Díaz MX, 2024
79 min., OmeU
David dreams of being a pianist like his father, José Luis, who believes it impossible due to his son's physical characteristics: short arms, hands with four fingers and limited hearing. Thanks to his tenacity, David shows him that he can play in his own way and together they begin a musical path that culminates in a new challenge for David: premiering, during the pandemic, the difficult concerto for piano and orchestra that his father composed for him.

this human world: HOW TO BUILD A LIBRARY

Maia Lekow Christopher King KE/US, 2025
101 min., OmeU

How can one tackle the effects of colonialism on indigenous African people more than half a century after most nations on the continent got their independence? In How to Build a Library, directors Maia Lekow and Christopher King choose a straightforward, methodical route. Their doc follows two Kenyan women as they try to transform a colonial era derelict library in downtown Nairobi. This humongous task demands patience, tenacity and a willingness to confront the past. Lekow and King bring the same skills to their film, but their task remains too vast and complicated for easy answers. 


this human world: SEEN UNSEEN: AN ANTHOLOGY OF (AUTO)CENSORSHIP

Serra Akcan, Hakan Bozyurt, Fırat Yücel, Erhan Örs, Can Memiş, Sibil Çekmen, Nadir Sönmez, Belit Sağ NL/TR, 2024
66 min., OmeU

In cooperation with Verband Filmregie Österreich and International Coalition for Filmmakers at Risks (ICFR). With support of FFW, VdFS und ÖFI.

The screening will be bookended by an introductory keynote presentation by Jordi Wijnalda, Brussels-based filmmaker and coordinator of the International Coalition for Filmmakers at Risk. After the film, there will be a deep-diving conversation with two of the filmmakers from the film’s collective, Sibil Çekmen and Nadir Sönmez.

Filmmaking is light, literally and figuratively; whatever filmmakers choose to portray in their films has a chance to step out of the shadow and not wither in the dark. With the rise of authoritarianism across the world, the role of filmmakers and other artists and cultural workers has only become more crucial in the fight against human rights violations and oppression of personal freedom. Increasingly, however, this comes at a great price for the filmmakers themselves, too — being persecuted, brought before court and imprisoned in countries like Iran, Myanmar, Belarus, South-Korea, Georgia and Turkey.

Across six different short films by eight filmmakers, this eclectic and courageous film takes its viewers on a journey past the pressing matters of Turkey in this day and age: the 2013 Gezi Park peaceful protests which have resulted in much government crackdown and show trials, the deliberately underlit gay cruising spots in Istanbul, the lasting scars and remnants of the Armenian genocide.

How can you be silent in the face of all that? But also, how can you stop yourself from censoring your own voice and your own work, when constantly confronted with the threat of oppression? Within the film, there is also a particular role reserved for documentary producer Çiğdem Mater, whom the collective as well as the ICFR have been actively campaigning for since she was sentenced to a shocking eighteen years in prison back in 2022 — for an alleged “Gezi Park documentary” she never even made to begin with.